10 September 2013

Antara Sains & Ketentuan Tuhan




السلام عليكم & Hi... 



"Milik Allahlah kerajaan langit & bumi; Dia menciptakan apa yg Dia kehendaki, memberikan anak perempuan kepada siapa yang dia kehendaki & memberikan anak lelaki kepada siapa yg Dia kehendaki" Surah Al-Syura, ayat 49.

Setiap zuriat yg dilahirkan adalah rezeki yg Allah tentukan. Sebagai umatnya kita perlu bersyukur & redha dgn apa yg dikurniakan oleh Nya. Malah hal zuriat & keturunan sudah pun tersurat di Lauh Mahfuz & suratan takdir Ilahi hendaklah diterima oleh kita walaupon kite dah mencuba & berusaha. >.<


Source: Google

Hehehe hal ini rentetan dari me yg bekerja di centre ni.. Kat centre ni ade service utk IVF ataupon pemilihan jantina anak. Ya, dlm bidang sains teknologi yg dah makin canggih manggih ni kan, jantina bby kite pon boleh pilih. Kekadang terdetik kat hati me ni, boleh ke kita pilih jantina bby dari aspek Islam? ie IVF (baby tabung uji) dalam pemisahan benih Y & X.






Me amik petikan dari Ma&Pa Feb lepas ya;


"Memilih jantina anak adalah DIBOLEHKAN kerana ia  adalah salah satu ikhtiar utk mendapatkan zuriat. Memilih jantina anak tidak salah hukumnya & dibolehkan utk tujuan tertentu. Berusahalah dengan jalan yg diredai-Nya, berdoa & bertawakallah kepada-Nya. Berjaya @ tidak itu adalah ketentuan Allah & kita wajib menerimanya dgn hati yg pasrah" kata Mantan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Keluarga Sosial & Komuniti JAKIM, Ustazah Zawiah Hassan.

Katanye lagi dengan teknologi genetik terkini, tidak salah utk mencuba asalkan punya sebab munasabah misalnye mahukan anak lelaki utk tujuan keturunan & warisan harta. Gunakan segala peluang asalkan tidak bertentangan dengan Islam contohnye guna khidmat bomoh @ unsur mistik gitu. Ambik air jampi @ guna tangkal. Haruslah tetapkan niat, berusaha & bertawakal kepada-Nya.


..Alhamdulillah..

Tidak kira sama ada anak perempuan @ lelaki, anak yg SOLEH adalah harta yg paling berharga. Doa anak soleh akan membantu kedua ibu bapanya mendapat tempat yg baik di akhirat & di alam barzakh. (Ini sepatutnya peluang yg perlu direbut oleh para ibu bapa & bukanlah jantina anak menjadi perkara utama)




Bersyukur kerna mereka masih bersama me. Anak2 arwah me sandarkan harapan menjadi anak yg solehah satu masa nnt... 







 sudi clicks?? :D

Related Posts by Categories



7 comments:

  1. assalam...haza ada tak apa2 kaedah utk senang mengandung...adik saya udah 10 tahun kawin belum dpt lagi...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam BSB.. Adik BSB blh try check. Sebab sepanjang haza keje sini, diorg investigated dengan prosedur laparoscopy dulu. (camera) check ada yg xkena x. Kite usaha dulu :)

      Delete
  2. ALLAH SWT knows what is the best for us. Kena yakin :-)

    ReplyDelete
  3. waahh.. canggih betol sains sekarang yer. siap boleh pilih jantina anak lagi. ketinggalan betol zura neh.. hehehehe

    psstt.. gambar baju biru tuh cantek sangat.. semua pakai baju sama. sweet jer tengok~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg canggih sgt teknologi sekarang ni zura. Boleh pilih pulak gender bby..

      Delete

Thanks kerna sudi comment. Love uolss :)

 

Copyright © mommyHaza Story. Designed by Whitey Mommy