05 October 2017

Rotavirus


Assalammualaikum..

Ape khabar semua.. 

Teringat anak saya Kimie warded hampir seminggu di sebabkan ROTAVIRUS. Dia start muntah2 hari Ahad, hari yg sama mase saya leaking air ketuban. Ingat kan ‘pembawakkan’ sebab Kimie mmg ‘penolakkan adik’ sgt2 sejak awal saya preggy. Gitu.. hihihi

Husband bwk sy ke hosp dulu sblm balik settlekan Kimie. Sementara husband dgn sy di hosp, adik ipar bongsu (kebetulan dtg ke rumah weekend tu) bwkkan Kimie ke klinik sbb muntah byk kali. Xmakan, xminum.. Hanya dia sorang yg kena.. alhamdulillah anak2 lain xkena jangkitan.


Hari Isnin saya keluar hospital dengan bby, tgk dia kat rumah makin lembik.. Komplen sakit perut, cirit birit, muntah. Perut jadi mengeras..
Husband terus bwk ke KPJ Shah Alam malam tu. Admitted.
Check +ve utk rotavirus. Huhuhu kesian anak ibu.



Dia on iv drip. Antibiotik.
Buat xray , CT scan semua. Perut makin kembung & sakit. 
Saya yg kat rumah ni tak tentu hala rasanye.. Saya nak pergi tengok tapi baru sehari dua berpantang.. 


Merening perut dia. Mata sunken dah.. 
huhuhu. Asyik merengek. Pergin tiba2 sampai husband pakaikan dia pampers. Tak pernah dia sakit teruk macam ni. Sepanjang seminggu kat hosp tu, husband yg temankan dia. 



Apa itu ROTAVIRUS

Ini adalah jangkitan usus yang biasa berlaku pada kanak-kanak yang berusia kurang daripada 3 tahun. Gejala-gejala jangkitan ini ialah cirit-birit, muntah dan demam. Kekurangan cecair badan disebabkan cirit birit dan muntah ini boleh membawa maut jika gantian cecair tidak diberi dengan segera.

Myhealth.gov.my


Tapi kan.. tapi kan... lepas discharge dr hosp, dia punye sayang kat baby Aisyah punya la.. pantang nampak asyik nak cium. Mula2 keluar ward mak mmg xkasi dia dekat kat bby lagi. Takut kan.. alhamdulillah dia dah sihat sepenuhnya..

Related Posts by Categories



2 comments:

  1. This site was... how do I say it? Relevant!!
    Finally I've found something that helped me.
    Appreciate it!

    ReplyDelete
  2. Anak saya dua kali pernah kena rotavirus ni akibat suka kutip benda atas lantai masuk dalam mulut. Budak-budak kan.. syukurla tak lama..

    ReplyDelete

Thanks kerna sudi comment. Love uolss :)

 

Copyright © mommyHaza Story. Designed by Whitey Mommy