07 November 2017

Tarong Babanam




Semalam adik saya datang ke rumah..
Sempat masak2 yg simple utk lunch kami. 
Sejak 2 menjak ni wall saya asyik la lalu resepi terung bakar berkuah santan @ tarong babanam. Kalau xsilap saya, ini resepi org Banjar. Sedap pulak. Cuma saya gubah sikit dengan memasak sekejap santan & bahan2 tu. Bukan ape takut perut uwan jenis x tahan mkn santan mentah.. Gitu..


...Bahan2...

Terung 3 biji
Santan ~sy guna santan kotak kecik 1/2
Cili api dihiris
Bawang merah kecik dihiris
Belacan ~sy guna serbuk belacan
Sebiji Perahan limau kasturi 
Garam & secukup rasa

...Cara...

Terung dicuci & bakar atas api hingga lembut.
Buang @ kikis kulit terung yg hitam tu klu bakar atas api ye. Amik isi terung aje. Tapi sbb saya bakar guna oven so ade sebijik aje saya buang kulit, yg lain uwan kata xpayah hehehe..
Then mixed semua bahan. Dah cukup semua rasa boleh dihidangkan dgn nasi panas. Makan panas2 baru sedap.



Menu lunch semalam
Ikan terubuk bakar cicah air asam.
Asam pedas ayam.
Terung bakar santan.
Ulam timun jepon & peria.




Saya batuk dah 3 hari. Jangkit dari baby Aisyah..
Baru ni aje bby dah clear dr batuk sesema.. Dah kena kat mommy pulak.. 

Ok, sampai sini dulu ya..

Related Posts by Categories



0 comments:

Post a Comment

Thanks kerna sudi comment. Love uolss :)

 

Copyright © mommyHaza Story. Designed by Whitey Mommy