03 July 2011

Ujung minggu | hayati peninggalan zaman berzaman :)


السلام عليكم


Semalam panjang kaki saya ke Bukit Malawati.. Actually b4 tu saya ke majlis endoi anak officemate hubby kat Kuala Selangor, dah alang2 kiteorg ke sana, hubby terus drive ke taman tu.. :) hehehe sesaje nak jenguk binatang peliharaan kiteorg, kihkihkih... gurau :)

Sampai ke sana, mak aiihhh banyaknye lotong & kera.. sumer tuju ke arah pengunjung sebab diorg mengharapkan simpati sayuran yg kite kasi.. kesian... huisihhiss... saya pulak sorang jek bawak beg, so sayur kacang panjang tu saya masukkan dlm handbag.. bahaya ooo diorg species manjat badan kite...



naik ke atas bukit tu dengan tram yek..





ooo sangat terharu tengok ibu lotong ni menyusukan anaknye..
|ehehhh adekah perasaan ni sebab aku jugak menyusukan anak?? wink, wink..|


hero2 saya.. :)~



Time ini sangat menakut & mencemaskan saya.. saya takut elan jatuh, atau di larikan lotong tu.. hikhikhik alhamdulillah xpe ape2..







aaiiseehhh si haiwan peliharaan nih x nk pndang camera.... :)



elan suke beno tgk lotong2 tu... hehehe




oohhh ia memegang saya :')



akhir sekali kami turun stesen berikutnye @ Taman ikan air tawar, x byk picc sy amik, sebb dah penat...


bby elan dah bertatih 4-5 langkah... cepatlah jln nak... ibu x sabar nk shopping kasut utk bby ibu yg ini :p


B4 balik weols mkn2 petang kat tepi laut ni... Pantai Remis.. Saya beli mentarang tu kat area pantai ni... :)





ok... saya nk tdokn ank2, ptg nnt nk amik mummy kt umah adik. My mum ade projek kt sane..
;)

ooo ini saya copy & paste sejarah Bukit Malawati.. credit to wikimapia

Mengikut sejarah, Bukit Malawati ini pernah ditakluki oleh Belanda dari tangan Sultan Ibrahim (Julai 1784). Setahun kemudian pada 28 Januari 1785, Sultan Ibrahim dengan bantuan adindanya, Dato' Penggawa Permatang Mahabijaya (Penggawa Tua) dan Bendahara Adb. Majid Pahang, telah menghalau Belanda dalam tempoh satu malam sahaja. Serangan yang bermula selepas waktu Isyak itu telah berjaya menawan bukit ini sebelum fajar subuh menyinsing.Di atas Bukit Malawati terdapat beberapa buah rumah pegawai-pegawai tinggi kerajaan, sebuah rumah rehat, rumah api dan kesan-kesan sejarah.




awak click sini, sy click anda di sana :)

Related Posts by Categories



1 comment:

  1. seronoknya...kmieja tak pernah sampai sana lagik:)

    waaa baru akak taou itu rupanya lotong...heehhe selama ni akak panggil monyet jugak..:)


    Perasaaan haza tu samalah macam kmieja...tiap kali tgk kucing, dog nyusukan anak mesti ada perasaaan kesiann:):)

    ReplyDelete

Thanks kerna sudi comment. Love uolss :)

 

Copyright © mommyHaza Story. Designed by Whitey Mommy