20 October 2014

Cat Dog




السلام عليكم & Hi...



Mmmm saya di bawah mazhab Syafie.. Di mane umat Islam mengharamkan binatang tersebut menjadi binatang perliharaan. Ia di anggap najis berat.


Me copy n paste di sini:

Hukumnya adalah harus jika memelihara anjing bagi tujuan buruan, keselamatan TETAPI TIDAK BOLEH SUKA-SUKA DAN TUJUAN SEBAGAI HAIWAN KESAYANGAN. Ini selari dengan Hadith Rasulullah S.A.W yang bermaksud dari ;

من اقتنى كلباً إلا كلب ماشية أو كلب صيد نقص من عمله كل يوم قيراط

Barangsiapa yang memelihara anjing, kecuali anjing berjalan (untuk tujuan menjaga ternakan atau keselamatan) dan anjing perburuan, maka berkuranganlah (pahala) amalannya setiap hari sebesar qirat (ukuran yang amat besar).

لا تدخل الملائكة بيتاً فيه صورة ولا كلب

Malaikat tidak akan masuk ke dalam rumah yang mempunyai gambar dan anjing.

Berdasarkan metodologi fuqaha’ dalam memahami nas ini, adalah jelas bahawa HARAM hukumnya bagi Muslim memelihara anjing DI DALAM rumah MELAINKAN untuk tujuan keselamatan dan juga perburuan. .(Mengikut pandangan Syafi'e.)

Mengikut Mazhab Syafie (mazhab majoriti Muslim Malaysia), anjing dianggap sebagai Najis Berat di mana kalau terkena najis / air liur anjing harus dicuci 7 kali dengan air dan sekali dengan air bercampur tanah. TIDAK ADA LARANGAN MENYENTUH ANJING.


Xtau la ape agenda sebenarnye diorang ni. Nak menghalalkan benda yg termaktub haramnye.. MasyaAllah....



 sudi clicks?? :D

Related Posts by Categories



1 comment:

  1. skg nie udah jadi trend pulak org muslim pegang2 anjing...udah tahu najis lagi nak di pegang2

    ReplyDelete

Thanks kerna sudi comment. Love uolss :)

 

Copyright © mommyHaza Story. Designed by Whitey Mommy