24 November 2016

Ayam masak pindang




السلام عليكم & Hi...

Hari ni nak share resepi mudah, sesuai dengan saya yg bz ya amat & sedikit malas, wakaka



Dinner malam tadi. Eizlan mulai suka timun jepon tu. Hehehe ok la tu dari xmakan sayur langsung.
Saya masak ayam pindangsambal sotong & asam pedas ikan tongkol

Abaikan rambut dia. Ni semua kerja abg Irfan. Dia bwk adik dia pi barber depan rumah, dia yg order potong rambut mcm tu. Dia kata sekarang musim bola. Omaigaddd



Okeh, resepi saya nak kongsi hari ni Ayam Pindang

Ayam ½ ekor ~ lumur kunyit & garam
Di goreng dulu, jangan garing ya

1 bijik bawang besar ~hiris
4-5 bijik bawang putih (saya guna lebih) ~hiris
1½ inc halia ~hiris
2 bijik cili masak ~hiris

Tomato 2-3 bijik ~potong 4
Myk masak untuk menumis (jgn banyak2)
Air
Garam & perasa

Caranye;
Tumis bahan yg di hiris tadi hingga layu, wangi & kekuningan.
Masukkan air tunggu hingga menggelegak then masukkan ayam yg dah di goreng tadi.
Lebih kurang 10 minit masukkan tomato, garam & perasa.

Air tu ikut uols la nak banyak mane. Saya buat lebih sebab bebudak ni suka kuah & menghirup. Pasti bertambah berkali2.
Lupa pulak nak snap gambar masak ayam pindang tu besar2. Hahhaa..





Related Posts by Categories



2 comments:

Thanks kerna sudi comment. Love uolss :)

 

Copyright © mommyHaza Story. Designed by Whitey Mommy