26 October 2010

Safegg

Salam mommies...

Nak citer sikit, si bujang ke2 saya suka makan telur rebus... Nak kata selalu x la.. SELALUNYE saya la pi letak telur dlm sup sayur.. hehehe Kekadang saya rajin beli telur SAFEGG ni, kekonon nye khas utk buah hati saya ni sebab dia memilih makan. So, untuk dia saya beli la yg ini.. Tapi harga sidikit mahal la dik oii.. Si bujang pertama pulak x minat dengan telur2 nih.. Ayam goreng licin la..

Ok ade sikit info pasal Telor & Salmonella (Bakteria)

Mengikut statistik, punca keracunan makanan yang ketara akibat memakan telur adalah berkait rapat dengan cara pengendalian telur itu sendiri. Oleh yang demikian, telur yang kelihatan bersih di luar mungkin merupakan tempat pembiakan salmonela!.

Anda perlu tahu bahawa setiap telur yang keluar dari perut ayam adalah kotor. Telur yang baru keluar juga telah dicemari darah, bulu, tanah malah najis. Semasa proses pembungkusan, penghantaran dan penyimpanan, telur biasa mudah tercemar kerana pengendalian yang tidak sempurna. Bakteria Salmonela boleh membiak dua kali ganda setiap 20 minit pada suhu antara 30oC hingga 40oC

Selain daripada Salmonela, avian Influenza juga merupakan virus yang sering menyerang telur. Bakteria dan virus berbahaya ini boleh menyebabkan penyakit termasuk muntah-muntah, cirit birit, demam, keracunan makanan, enterogastritis dan selsema burung.


Saya suka lagu nih hehehe ^__^




Related Posts by Categories



2 comments:

  1. sebelum rebus/goreng/masak telur, sebaik2nya kita basuh dulu..sebab telur tuh keluar dari dubur ayam..jadi ada najis yang melekat..takut jatuh haram bila makan telur yang bernajis..

    ReplyDelete
  2. @jeb Betul tu... Lagi kotor klu kulit luar kena najis ayam.. Sekarang klu nak mkn char kuey teow pun diaorang lekat 'Telur di cuci Dahulu' Hehehe..

    ReplyDelete

Thanks kerna sudi comment. Love uolss :)

 

Copyright © mommyHaza Story. Designed by Whitey Mommy